Δημοτικό Σχολείο Πάφου Δ' - Κάτω Περβολιών
Mon-Fri – 7.30-13.05
Τηλέφωνο: 26932328
Τηλεομοιότυπο: 26911317
Μενού

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΘΕΜΑ: ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Σχολική χρονιά 2022-2023

Δ΄ Δημοτικό Πάφου Κάτω Περβολιών

 

 

 

ΣΚΟΠΟΣ: Οι μαθητές/τριες να εμπλακούν ενεργά σε δράσεις, τόσο στο σχολικό περιβάλλον όσο και στην ευρύτερη κοινότητα, σχετικές με την εξοικονόμηση ενέργειας και να καλλιεργήσουν περιβαλλοντική συνείδηση.

 

 

ΣΤΟΧΟΙ:

Οι μαθητές/τριες να:

·         Γνώσης:

·         Να κατακτήσουν έννοιες : ενέργεια ,ανανεώσιμες πηγές ενέργειας , εξοικονόμηση, μείωση, επαναχρησιμοποίηση , ανακύκλωση  .

·         Κατανόηση της έννοιας «ενέργεια» με παραδείγματα από την καθημερινή ζωή

·         Εντοπισμός καθημερινών συνηθειών που απαιτούν κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας.

·          Κατανόηση της σημασίας και της συμβολής της ενέργειας στη βελτίωση/ διευκόλυνση της ζωής του ανθρώπου.

·         Εντοπισμός συσκευών και μηχανών που λειτουργούν με ηλεκτρική ενέργεια, στο σχολείο και στο σπίτι.

·         Γνωριμία με εναλλακτικές πηγές ενέργειας.

·         Μελέτη περιπτώσεων σπατάλης ηλεκτρικής ενέργειας στο σχολείο και στο σπίτι.

·         Ευαισθητοποίηση σε θέματα εξοικονόμησης ενέργειας.

·         Εισήγηση και υιοθέτηση τρόπων εξοικονόμησης ενέργειας στο σχολείο και στο σπίτι.

·         Συσχέτιση της «ενέργειας» με τον καθημερινό τρόπο ζωής και τις επιλογές των ανθρώπων σε θέματα διατροφής, διακίνησης διασκέδασης, αγορών, ντυσίματος. Αναγνώριση διαφόρων μορφών ενέργειας.

·        Γνωριμία με τη διαδικασία παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και τη μεταφορά της στους καταναλωτές.

·         Διασύνδεση των καταναλωτικών συνηθειών του ανθρώπου με την αυξημένη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας .

·        Διερεύνηση των αρνητικών επιπτώσεων στη ζωή του ανθρώπου, από μια ενδεχόμενη έλλειψη ή εξάντληση της ηλεκτρικής ενέργειας.

·        Ευαισθητοποίηση σε θέματα εξοικονόμησης ενέργειας στη βάση της διαφύλαξης των φυσικών πόρων και της προστασίας του περιβάλλοντος .

·        Λήψη αποφάσεων και συμμετοχή σε δράσεις που στοχεύουν στην εξοικονόμηση ενέργειας.

·         Συνειδητοποίηση των κινδύνων που απειλούν τον πλανήτη από τη μη-αειφόρο διαχείριση των πηγών ενέργειας.

·        Συνειδητοποίηση της ανάγκης για σωστή διαχείριση των μη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

·        Συνειδητοποίηση της ατομικής και συλλογικής τους ευθύνης για την εξοικονόμηση ενέργειας.

·        Ανάληψη πρωτοβουλιών για εξοικονόμηση ενέργειας .

·        Υιοθέτηση τρόπων συμπεριφοράς στην καθημερινή ζωή που συμβάλλουν στην εξοικονόμηση ενέργειας.

·        Διασύνδεση του ζητήματος της διαχείρισης απορριμμάτων με θέματα εξοικονόμησης ενέργειας και διαφύλαξης των φυσικών πόρων της Γης.

·        Ενημέρωση για τα πλεονεκτήματα των βιοκλιματικών κτιρίων.

·        Εντοπισμός ανθρώπινων ενεργειών που δημιουργούν απορρίμματα.

·        Εντοπισμός και κατηγοριοποίηση διαφόρων ειδών απορριμμάτων.

·        Επαναχρησιμοποίηση διαφόρων υλικών και αξιοποίηση τους με ποικίλους τρόπους.

·         Εισήγηση τρόπων μείωσης  και επαναχρησιμοποίησης απορριμμάτων στο σχολείο και στο σπίτι.

 

Ευαισθητοποίησης/Συνειδητοποίησης:

·        Να ευαισθητοποιηθούν  σε θέματα εξοικονόμησης ενέργειας  στη βάση της διαφύλαξης των φυσικών πόρων και της προστασίας του περιβάλλοντος.

·        Να συνειδητοποιήσουν τους κινδύνους που απειλούν τον πλανήτη από τη μη αειφόρο διαχείριση των πηγών ενέργειας

·        Να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη για ορθολογική διαχείριση των μη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

·        Να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη χρήσης εναλλακτικών πηγών  ενέργειας στον τόπο μας.

·        Ευαισθητοποιηθούν στο θέμα της εξοικονόμησης ενέργειας στο σχολείο, στο σπίτι και στην κοινότητα και να συνεργαστούν για να βελτιώσουν το περιβάλλον.

 

Δεξιοτήτων:

·         Να αναπτύξουν δεξιότητες παρατήρησης και σύγκρισης.

·        Να αναπτύξουν ικανότητες διαλόγου  και συνεργασίας.

·        Να αναπτύξουν δεξιότητες υποβολής ερωτήσεων, με στόχο την άντληση πληροφοριών.

·        Να αποκτήσουν δεξιότητες παρατήρησης, μέτρησης, καταγραφής, συζήτησης, επικοινωνίας και συγκέντρωσης πληροφοριών για τρόπους εξοικονόμησης ενέργειας στο σχολικό χώρο.

 

 

Στάσεων:

·        Να καλλιεργήσουν την επιθυμία να  χρησιμοποιούν με σωστό τρόπο τις ηλεκτρικές συσκευές  για να επιτύχουν μεγαλύτερη εξοικονόμηση ενέργειας.

·        Να υιοθετήσουν τρόπους συμπεριφοράς στην καθημερινή ζωή που συμβάλλουν  στην εξοικονόμηση ενέργειας

·        Να προτείνουν τρόπους μείωσης της κατανάλωσης της ενέργειας στο σχολείο και στο σπίτι.

·        Να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη μείωσης της υπερκατανάλωσης για τη διατήρηση της ισορροπίας της γης.

·        Να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη για μείωση της υπερκατανάλωσης σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο.

·        Να καλλιεργήσουν την επιθυμία και τη θέληση για δημιουργήσουν ένα σύγχρονο, οικολογικό και άνετο σχολείο που να συμβάλλει στη διατήρηση, προστασία και αναβάθμιση της περιοχής.

·         Να υιοθετήσουν τη στάση ενός ενσυνείδητου πολίτη που θα σέβεται το περιβάλλον.

·        Να αναπτύξουν πνεύμα κοινής ωφελείας και του κοινού καλού.

·        Να υιοθετήσουν στάση ενσυνείδητου πολίτη που θα διέπεται από το αίσθημα της κοινωνικής αλληλεγγύης.

 

 

Συμμετοχής και δράσης:

·        Συμμετέχουν σε εκδηλώσεις που αφορούν στην πρόληψη, μείωση, επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση απορριμμάτων στο σχολείο και στο σπίτι.

·        Εμπλέκονται ενεργά σε δραστηριότητες εξοικονόμησης ενέργειας και εξοικονόμησης νερού.

·        Αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και να συμμετέχουν σε δράσεις για μείωση του όγκου των απορριμμάτων και ορθολογική διαχείρισή τους και εξοικονόμηση ενέργειας, εντός και εκτός σχολείου.

·        Να παρακολουθήσουν επιμόρφωση σε θέματα εξοικονόμησης ενέργειας.

·        Να έρθουν σε επαφή με τον οργανισμό της ΑΗΚ για θέματα που αφορούν την ενέργεια.

·        Να συνεργαστούν με το Υπουργείο, τη σχολική εφορεία και την κοινοτική αρχή για τη δημιουργία δράσεων για τη μείωση της υπερκατανάλωσης ενέργειας στο σχολείο.

·         Να παρακολουθήσουν τη διαδικασία ανακύκλωσης απορριμμάτων (επίσκεψη σε εργοστάσιο ανακύκλωσης, ενημέρωση για το πρόγραμμα συλλογής απορριμμάτων από την Green Dot).

·         Να εφαρμόσουν δραστηριότητες από  το πρόγραμμα «The litter less campaign».

·        Να γνωρίσουν τις διαδικασίες της επαναχρησιμοποίησης, λιπασματοποίησης, ανακύκλωσης υλικών και εφαρμογή τους στο σχολείο, στο σπίτι και στην κοινότητα.

·        Να προωθήσουν ενέργειες στο σχολικό χώρο,  για την προσφορά βοήθειας στους φτωχούς ανθρώπους (επαναχρησιμοποίηση/ μείωση της κατανάλωσης/ εθελοντικές ομάδες βοήθειας όχι μόνο σε ότι αφορά την προσφορά αγαθών).

·        Να οργανώσουν εκστρατείες ενημέρωσης του κοινού για τα θέματα της υπερκατανάλωσης ενέργειας .

·        Να συμμετέχουν σε εκδηλώσεις που αφορούν την εξοικονόμηση ενέργειας σε τοπικό επίπεδο.

 

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

1.     Ενημέρωση- Έντυπα

 

·     Σύσταση οικολογικής επιτροπής.

·     Δημιουργία ενημερωτικής πινακίδας στο σχολείο.

·     Δημιουργία και ανανέωση πινακίδας σε κάθε τάξη για το περιβάλλον.

·     Ετοιμασία οικολογικού κώδικα.

-         Σύσταση ομάδων : - Οι φύλακες της ενέργειας/ Οι φύλακες του νερού(πράσινοι φύλακες)

·     Επίσκεψη σε περιβαλλοντικά κέντρα εκπαίδευσης.

·     Δημιουργία περιβαλλοντικής εφημερίδας .

 

2.       Έρευνες – Μελέτες

 

·     Εντοπισμός προβλήματος.

·     Εξεύρεση τρόπων μείωσης της παραγωγής σκουπιδιών (μείωση της κατανάλωσης, επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση).

·     Μελέτη για την ενέργεια:

Ø  Τι είναι και τι κάνει η ενέργεια

Ø  Διάφορες μορφές ενέργειας

Ø  Μετατροπές ενέργειας και απώλεια ενέργειας ως θερμότητα

Ø  Τρόποι παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας

Ø  Πηγές ενέργειας - Ανανεώσιμες (ανεξάντλητες) και εξαντλήσιμες- Ρυπογόνες και «καθαρές»

 

·     Μελέτη για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στην Κύπρο (στα παλιά χρόνια, σήμερα και στο μέλλον).

·     Διενέργεια έρευνας για τον τρόπο μεταφοράς των μαθητών από και προς το σχολείο.

·     Μέτρηση της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, πετρελαίου θέρμανσης, νερού και χαρτιού φωτοτυπικής στο σχολείο και διεξαγωγή συμπερασμάτων.

·      Ενέργεια και διατροφή- Η τροφή που τρώμε ως πηγής ενέργειας για τα ζωή.

 

 

3.       Δημιουργικές εργασίες

 

·     Κατασκευές με άχρηστα και ανακυκλώσιμα υλικά.

·      Μεταποίηση και επαναχρησιμοποίηση άχρηστων ρούχων.

·     Συνθήματα για τη σπουδαιότητα της ανακύκλωσης και μείωση των απορριμμάτων.

·     Δημιουργία έργων τέχνης με θέμα τη σωστή διαχείριση των απορριμμάτων και την ενέργεια.

·     Συγγραφή παραμυθιών, συνεντεύξεων και ποιημάτων με θέμα τη σωστή διαχείριση των απορριμμάτων και την ενέργεια.

·     Δημιουργία σταυρόλεξων, ακροστιχίδων, κρυπτόλεξων, αλφαβηταρίων με οικολογικό περιεχόμενο.

·     Μέτρα που αφορούν την πρόληψη, μείωση, επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση απορριμμάτων στο σχολείο και στο σπίτι.

·     Οικολογικά αυτοκινητάκια

·     Κατασκευή επιτραπέζιου περιβαλλοντικού παιχνιδιού.

·     Διαγωνισμός αφίσας με θέμα την εξοικονόμηση ενέργειας.

·     Ημερίδα για την Υγιεινή Διατροφή.

·     Θεατρικό παιχνίδι με θέμα το περιβάλλον.

·     Πρόγραμμα : «Οι μικροί γεωργοί » (Δενδροφύτευση στο σχολείο)