ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΘΕΜΑ: ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Σχολική χρονιά 2022-2023
Δ΄ Δημοτικό Πάφου Κάτω Περβολιών
ΣΚΟΠΟΣ: Οι μαθητές/τριες να εμπλακούν ενεργά σε δράσεις, τόσο στο σχολικό περιβάλλον όσο και στην ευρύτερη κοινότητα, σχετικές με την εξοικονόμηση ενέργειας και να καλλιεργήσουν περιβαλλοντική συνείδηση.
ΣΤΟΧΟΙ:
Οι μαθητές/τριες να:
· Γνώσης:
· Να κατακτήσουν έννοιες : ενέργεια ,ανανεώσιμες πηγές ενέργειας , εξοικονόμηση, μείωση, επαναχρησιμοποίηση , ανακύκλωση .
· Κατανόηση της έννοιας «ενέργεια» με παραδείγματα από την καθημερινή ζωή
· Εντοπισμός καθημερινών συνηθειών που απαιτούν κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας.
· Κατανόηση της σημασίας και της συμβολής της ενέργειας στη βελτίωση/ διευκόλυνση της ζωής του ανθρώπου.
· Εντοπισμός συσκευών και μηχανών που λειτουργούν με ηλεκτρική ενέργεια, στο σχολείο και στο σπίτι.
· Γνωριμία με εναλλακτικές πηγές ενέργειας.
· Μελέτη περιπτώσεων σπατάλης ηλεκτρικής ενέργειας στο σχολείο και στο σπίτι.
· Ευαισθητοποίηση σε θέματα εξοικονόμησης ενέργειας.
· Εισήγηση και υιοθέτηση τρόπων εξοικονόμησης ενέργειας στο σχολείο και στο σπίτι.
· Συσχέτιση της «ενέργειας» με τον καθημερινό τρόπο ζωής και τις επιλογές των ανθρώπων σε θέματα διατροφής, διακίνησης διασκέδασης, αγορών, ντυσίματος. Αναγνώριση διαφόρων μορφών ενέργειας.
· Γνωριμία με τη διαδικασία παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και τη μεταφορά της στους καταναλωτές.
· Διασύνδεση των καταναλωτικών συνηθειών του ανθρώπου με την αυξημένη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας .
· Διερεύνηση των αρνητικών επιπτώσεων στη ζωή του ανθρώπου, από μια ενδεχόμενη έλλειψη ή εξάντληση της ηλεκτρικής ενέργειας.
· Ευαισθητοποίηση σε θέματα εξοικονόμησης ενέργειας στη βάση της διαφύλαξης των φυσικών πόρων και της προστασίας του περιβάλλοντος .
· Λήψη αποφάσεων και συμμετοχή σε δράσεις που στοχεύουν στην εξοικονόμηση ενέργειας.
· Συνειδητοποίηση των κινδύνων που απειλούν τον πλανήτη από τη μη-αειφόρο διαχείριση των πηγών ενέργειας.
· Συνειδητοποίηση της ανάγκης για σωστή διαχείριση των μη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
· Συνειδητοποίηση της ατομικής και συλλογικής τους ευθύνης για την εξοικονόμηση ενέργειας.
· Ανάληψη πρωτοβουλιών για εξοικονόμηση ενέργειας .
· Υιοθέτηση τρόπων συμπεριφοράς στην καθημερινή ζωή που συμβάλλουν στην εξοικονόμηση ενέργειας.
· Διασύνδεση του ζητήματος της διαχείρισης απορριμμάτων με θέματα εξοικονόμησης ενέργειας και διαφύλαξης των φυσικών πόρων της Γης.
· Ενημέρωση για τα πλεονεκτήματα των βιοκλιματικών κτιρίων.
· Εντοπισμός ανθρώπινων ενεργειών που δημιουργούν απορρίμματα.
· Εντοπισμός και κατηγοριοποίηση διαφόρων ειδών απορριμμάτων.
· Επαναχρησιμοποίηση διαφόρων υλικών και αξιοποίηση τους με ποικίλους τρόπους.
· Εισήγηση τρόπων μείωσης και επαναχρησιμοποίησης απορριμμάτων στο σχολείο και στο σπίτι.
Ευαισθητοποίησης/Συνειδητοποίησης:
· Να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα εξοικονόμησης ενέργειας στη βάση της διαφύλαξης των φυσικών πόρων και της προστασίας του περιβάλλοντος.
· Να συνειδητοποιήσουν τους κινδύνους που απειλούν τον πλανήτη από τη μη αειφόρο διαχείριση των πηγών ενέργειας
· Να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη για ορθολογική διαχείριση των μη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
· Να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη χρήσης εναλλακτικών πηγών ενέργειας στον τόπο μας.
· Ευαισθητοποιηθούν στο θέμα της εξοικονόμησης ενέργειας στο σχολείο, στο σπίτι και στην κοινότητα και να συνεργαστούν για να βελτιώσουν το περιβάλλον.
Δεξιοτήτων:
· Να αναπτύξουν δεξιότητες παρατήρησης και σύγκρισης.
· Να αναπτύξουν ικανότητες διαλόγου και συνεργασίας.
· Να αναπτύξουν δεξιότητες υποβολής ερωτήσεων, με στόχο την άντληση πληροφοριών.
· Να αποκτήσουν δεξιότητες παρατήρησης, μέτρησης, καταγραφής, συζήτησης, επικοινωνίας και συγκέντρωσης πληροφοριών για τρόπους εξοικονόμησης ενέργειας στο σχολικό χώρο.
Στάσεων:
· Να καλλιεργήσουν την επιθυμία να χρησιμοποιούν με σωστό τρόπο τις ηλεκτρικές συσκευές για να επιτύχουν μεγαλύτερη εξοικονόμηση ενέργειας.
· Να υιοθετήσουν τρόπους συμπεριφοράς στην καθημερινή ζωή που συμβάλλουν στην εξοικονόμηση ενέργειας
· Να προτείνουν τρόπους μείωσης της κατανάλωσης της ενέργειας στο σχολείο και στο σπίτι.
· Να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη μείωσης της υπερκατανάλωσης για τη διατήρηση της ισορροπίας της γης.
· Να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη για μείωση της υπερκατανάλωσης σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο.
· Να καλλιεργήσουν την επιθυμία και τη θέληση για δημιουργήσουν ένα σύγχρονο, οικολογικό και άνετο σχολείο που να συμβάλλει στη διατήρηση, προστασία και αναβάθμιση της περιοχής.
· Να υιοθετήσουν τη στάση ενός ενσυνείδητου πολίτη που θα σέβεται το περιβάλλον.
· Να αναπτύξουν πνεύμα κοινής ωφελείας και του κοινού καλού.
· Να υιοθετήσουν στάση ενσυνείδητου πολίτη που θα διέπεται από το αίσθημα της κοινωνικής αλληλεγγύης.
Συμμετοχής και δράσης:
· Συμμετέχουν σε εκδηλώσεις που αφορούν στην πρόληψη, μείωση, επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση απορριμμάτων στο σχολείο και στο σπίτι.
· Εμπλέκονται ενεργά σε δραστηριότητες εξοικονόμησης ενέργειας και εξοικονόμησης νερού.
· Αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και να συμμετέχουν σε δράσεις για μείωση του όγκου των απορριμμάτων και ορθολογική διαχείρισή τους και εξοικονόμηση ενέργειας, εντός και εκτός σχολείου.
· Να παρακολουθήσουν επιμόρφωση σε θέματα εξοικονόμησης ενέργειας.
· Να έρθουν σε επαφή με τον οργανισμό της ΑΗΚ για θέματα που αφορούν την ενέργεια.
· Να συνεργαστούν με το Υπουργείο, τη σχολική εφορεία και την κοινοτική αρχή για τη δημιουργία δράσεων για τη μείωση της υπερκατανάλωσης ενέργειας στο σχολείο.
· Να παρακολουθήσουν τη διαδικασία ανακύκλωσης απορριμμάτων (επίσκεψη σε εργοστάσιο ανακύκλωσης, ενημέρωση για το πρόγραμμα συλλογής απορριμμάτων από την Green Dot).
· Να εφαρμόσουν δραστηριότητες από το πρόγραμμα «The litter less campaign».
· Να γνωρίσουν τις διαδικασίες της επαναχρησιμοποίησης, λιπασματοποίησης, ανακύκλωσης υλικών και εφαρμογή τους στο σχολείο, στο σπίτι και στην κοινότητα.
· Να προωθήσουν ενέργειες στο σχολικό χώρο, για την προσφορά βοήθειας στους φτωχούς ανθρώπους (επαναχρησιμοποίηση/ μείωση της κατανάλωσης/ εθελοντικές ομάδες βοήθειας όχι μόνο σε ότι αφορά την προσφορά αγαθών).
· Να οργανώσουν εκστρατείες ενημέρωσης του κοινού για τα θέματα της υπερκατανάλωσης ενέργειας .
· Να συμμετέχουν σε εκδηλώσεις που αφορούν την εξοικονόμηση ενέργειας σε τοπικό επίπεδο.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
1. Ενημέρωση- Έντυπα
· Σύσταση οικολογικής επιτροπής.
· Δημιουργία ενημερωτικής πινακίδας στο σχολείο.
· Δημιουργία και ανανέωση πινακίδας σε κάθε τάξη για το περιβάλλον.
· Ετοιμασία οικολογικού κώδικα.
- Σύσταση ομάδων : - Οι φύλακες της ενέργειας/ Οι φύλακες του νερού(πράσινοι φύλακες)
· Επίσκεψη σε περιβαλλοντικά κέντρα εκπαίδευσης.
· Δημιουργία περιβαλλοντικής εφημερίδας .
2. Έρευνες – Μελέτες
· Εντοπισμός προβλήματος.
· Εξεύρεση τρόπων μείωσης της παραγωγής σκουπιδιών (μείωση της κατανάλωσης, επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση).
· Μελέτη για την ενέργεια:
Ø Τι είναι και τι κάνει η ενέργεια
Ø Διάφορες μορφές ενέργειας
Ø Μετατροπές ενέργειας και απώλεια ενέργειας ως θερμότητα
Ø Τρόποι παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας
Ø Πηγές ενέργειας - Ανανεώσιμες (ανεξάντλητες) και εξαντλήσιμες- Ρυπογόνες και «καθαρές»
· Μελέτη για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στην Κύπρο (στα παλιά χρόνια, σήμερα και στο μέλλον).
· Διενέργεια έρευνας για τον τρόπο μεταφοράς των μαθητών από και προς το σχολείο.
· Μέτρηση της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, πετρελαίου θέρμανσης, νερού και χαρτιού φωτοτυπικής στο σχολείο και διεξαγωγή συμπερασμάτων.
· Ενέργεια και διατροφή- Η τροφή που τρώμε ως πηγής ενέργειας για τα ζωή.
3. Δημιουργικές εργασίες
· Κατασκευές με άχρηστα και ανακυκλώσιμα υλικά.
· Μεταποίηση και επαναχρησιμοποίηση άχρηστων ρούχων.
· Συνθήματα για τη σπουδαιότητα της ανακύκλωσης και μείωση των απορριμμάτων.
· Δημιουργία έργων τέχνης με θέμα τη σωστή διαχείριση των απορριμμάτων και την ενέργεια.
· Συγγραφή παραμυθιών, συνεντεύξεων και ποιημάτων με θέμα τη σωστή διαχείριση των απορριμμάτων και την ενέργεια.
· Δημιουργία σταυρόλεξων, ακροστιχίδων, κρυπτόλεξων, αλφαβηταρίων με οικολογικό περιεχόμενο.
· Μέτρα που αφορούν την πρόληψη, μείωση, επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση απορριμμάτων στο σχολείο και στο σπίτι.
· Οικολογικά αυτοκινητάκια
· Κατασκευή επιτραπέζιου περιβαλλοντικού παιχνιδιού.
· Διαγωνισμός αφίσας με θέμα την εξοικονόμηση ενέργειας.
· Ημερίδα για την Υγιεινή Διατροφή.
· Θεατρικό παιχνίδι με θέμα το περιβάλλον.
· Πρόγραμμα : «Οι μικροί γεωργοί » (Δενδροφύτευση στο σχολείο)